FAQ

Stacja ładowania samochodów elektrycznych AC, potocznie nazywana „wallboxem” , jest w stanie zapewnić ładowanie pojazdu z mocą nawet do 22 kW. Porównując stacje z kablem podłączonym do gniazda sieciowego, będzie on ładował akumulator z mocą zaledwie 2,3 kW, co w rzeczywistości przełoży się na długie godziny oczekiwania.

  • moc przyłączeniową domowej instalacji;
  • przekrój przewodów zasilających rozdzielnię;
  • dostępną rezerwę mocy;
  • ilość faz;
  • maksymalną moc ładowania pojazdu elektrycznego;
  • stan prawny lokalu oraz niezbędne zgody administracyjne (w przypadku garażu podziemnego w budownictwie wielorodzinnym);
  • możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury (przykład: gniazdka siłowe w garażu).
  • 3,7 kW wymagają instalacji jednofazowej 16 A,
  • 7,4 kW wymagają instalacji jednofazowej 32 A,
  • 11 kW wymagają instalacji trójfazowej po 16A,
  • 22 kW wymagają instalacji trójfazowej po 32 A.

Przede wszystkim należy zastosować zabezpieczenia nadprądowe oraz różnicowo-prądowe. Jeżeli sama ładowarka takich zabezpieczeń nie posiada, a cena stacji ładowania wydaje się być łakomym kąskiem, należy mieć na uwadze dodatkowe koszty jakie trzeba ponieść, przy zabezpieczeniu instalacji elektrycznej domu.

Koszt zakupu takiego zabezpieczenia różnicowo-prądowego oscyluje w granicach 1000 zł plus instalacja.

Elektryk który będzie wykonywał prace montażowe powinien koniecznie zwrócić uwagę na okablowanie. Przy natężeniu 16A, przekrój żył w przewodzie powinien wynosić nie mniej niż 4nm2 a przy natężeniu 32 A, minimalny przekrój żył to 10nm2.

Dobrym rozwiązaniem jest, aby wallbox został zamontowany przez instalatora który od razu uruchomi stację i ewentualne oprogramowanie.